I denne rapporten deler vi vår visjon, tiltak og resultater knyttet til bærekraft. Les vårt klimaregnskap og finn ut mer om hvordan Kaffeknappen er forpliktet til å støtte FNs bærekraftsmål.
Kaffeknappen har gjennomført en dobbel vesentlighetsvurdering i henhold til ESRS. Denne vurderingen følger EFRAGs utkast til veiledning for implementering av vesentlighetsvurdering (desember2023).
Dobbel vesentlighet definerer både et selskaps påvirkning på miljøet og mennesker, samt omverdenens påvirkning på selskapets verdiskaping. Dette resulterer i identifikasjon av bærekraftstemaer innen miljø, sosiale forhold og selskapsstyring (ESG).
I 2024 involverer ikke Kaffeknappen interessenter aktivt. 2024 er et prøveår for vesentlighets-analysen, og neste rapporteringsår, 2025, blir det lagt tung vekt på interessentinvolvering
Modul for rapportering ALTERNATIV B: Basismodul og omfattende modul
Rapporten indeholder ingen klassifiserte eller sensitive opplysninger. Bærekraftsrapportener utarbeidet på individuell basis, ettersom Kaffeknappen Norge AS er et enkeltståendeselskap uten datterselskaper.
Kaffeknappen har følgene sertifisering og medlemskap:
Kaffen som Kaffeknappen distribuerer er på sertifisert på følgende:
(*)22,390 liters×41 MJ/liter=917,990 MJ ≈ 255Mwh . Her brukes raten 41 MJ/liter og 1 MWh = 3,600 MJ
Siden kaffeknappen er grosisst er det ingen materialstrømmer som er intensive.
Kun ansatte i Norge.
Turnover rate (%): 11%
Kaffeknappen er ikke bundet av tariffavtale, og ingen ansatte er fagorganiserte. Det eksisterer heller ingen lovfestet minstelønn som gjelder for vår bransje. Likevel sikrer vi at alle ansatte mottar en lønn som er over det som anses som lavlønn i Norge, og som er i tråd med markedsstandard og bransjenormer. Dette bidrar til å sikre økonomisk trygghet og gode arbeidsforhold for våre ansatte.
Kaffeknappen Norge AS er en kaffegrossist som tilbyr helhetlige kaffeavtaler til bedriftsmarkedet. Disse avtalene inkluderer leie av kaffemaskiner og vanndispensere, regelmessig levering av kaffe og tilbehør, samt full service og vedlikehold.
Kaffemaskinene leies ut og hentes inn igjen ved endt avtaleperiode, og maskiner som trenger reparasjon, blir gitt nytt liv og gjenbrukt. Produktene og tjenestene til Kaffeknappen er utviklet med fokus på kvalitet, pålitelighet og enkel tilgang til kaffe og vann for arbeidsplasser med høye krav til tilgjengelighet.
Kaffeknappen er i prosess med anskaffelse av klimaregnskap, reduksjonsmål for klimaregnskap blir først aktuelt etter at klimaregnskapet er utarbeidet.
Kaffeknappen har en code of conduct, men den dekker leverandørkjeden.
I klagebehandlingssystemet vil saken bli registrert i plusOffice, og deretter behandlet av ledelsen. Deretter blir hver sak håndtert ut i fra sakens natur. Sensitive saker der klageren eller varsleren ønsker å forbli anonym, er det igangsatt en prosess å sette opp et anonymt varslingssystem.